escape room in de klas

Escape room in de klas

Met de kant-en-klare escape room in de escape room in de klas ben je als juf of meester in één keer klaar. Spelenderwijs leren met escape rooms voor basisschool en middelbare school.

 

Vraag direct een offerte aan Over de escape room

Waarom een escape room spelen in de klas?

Escape room voor thuis Vlucht 523 Escape kinderfeestje thuis

Spelenderwijs leren met een escape room in de klas

Met een escape room in de klas gaan leerlingen volledig op in het avontuur. Het spannende verhaal, de fysieke sloten en spullen maken de belevingen helemaal af.

Daarbij zijn de leerlingen klaar om de superheld te spelen in hun eigen avontuur en vergeten daarbij helemaal dat de er ook nog veel leerzame lessen in de escape room verwerkt zitten. Daarnaast zorgt de onvergetelijke beleving ervoor dat de geleerde lessen en vaardigheden opgeslagen worden in het langetermijngeheugen.

De voordelen van escape rooms in de klas

Escape rooms in de klas bieden veel voordelen vergeleken met het traditionele onderwijs. Ben je al overtuigd van de voordelen? Klik dan hier om door te lezen over het organiseren van de escape room op jouw school.

Ook blijkt uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken dat de voordelen van escape rooms in een leeromgeving zoals een klas duidelijk zijn onderzocht en beschreven.  Je kunt alle bronnen vinden onderaan de pagina.

Voordelen van een escape room spelen in de klas

Verbeterde leeromstandigheden met een escape room op school
Escape rooms nemen leerlingen stap voor stap mee in het avontuur. Hierdoor komen de leerlingen in een staat van flow, wat de ideale leertoestand is. Tijdens flow ervaren
mensen doorgaans: bevrediging, onderdompeling in de ervaring en zijn ze op een hoogtepunt van creativiteit en prestatie (Csikszentmihalyi,1990). Je kent het wel, het zijn de momenten met volledige focus waarin je veel taken in een korte tijd weggewerkt, terwijl je op andere momenten uren langer doet over minder taken.

Ook hebben wetenschappers bij spelers van spellen verschillende lichaamsverschijnselen waargenomen. Zoals een verhoogde afgifte van stoffen (dopamine, epinefrine en noradrenaline) die ons in staat stellen om makkelijker te leren (Gutierrez,2012) (Rackwitz, 2012).

Vrijheid tot Falen in een kant-en-klare escape room
In een escape room is het niet erg om fouten te maken. Heel anders dan op een toets, waarbij elke fout punten aftrek betekent. Hierdoor ervaren leerlingen een positieve relatie met falen waardoor er een veilige leeromgeving ontstaat waarin spelers kunnen experimenteren. Het is bijvoorbeeld niet erg of een leerling zijn inbreng doet voor een puzzel/opdracht, wat uiteindelijk niet het goede resultaat leverde. Hierdoor durven ook de leerlingen die zich normaal op de achtergrond houden, hun inbreng te doen in het oplossen van de escape room. Volgens Hendriksen (2015) kan door het experimenteren in de leeromgeving het leren verdiept en verbreed worden (Schilt et al., 2013).
Directe feedback in de klas
De escape room biedt een vorm van directe feedback. Leerlingen hoeven niet te wachten tot je als juf of meester de toets hebt nagekeken. Hebben ze een raadsel opgelost? Dan kunnen ze dit gelijk proberen op het slot. Werkt het niet? Dan is de code fout en kunnen ze terug naar het raadsel voor de juiste oplossing. Dat is niet erg, een positieve relatie met falen dus! De directe feedback stelt leerlingen in staat om gemakkelijk bij te sturen in het proces. Iets wat met leren ook cruciaal is.
Leren door ervaring
Doordat Psycholoog, pedagoog en filosoof Dewey aangaf dat kennis en vaardigheden worden aangeleerd door activiteiten die de leerlingen ondernemen. In een serious game zijn de leerlingen actief betrokken bij de leeractiviteiten waardoor ze nieuwe ervaringen opdoen. Door ervaring kan kennis gecreëerd worden, waardoor deze kennis vertaald kan worden van de leersituatie naar de toepassing ervan in een werkelijke gebeurtenis (Schilt et al., 2013). De inzet van ervaringsleren stimuleert veranderingen in vaardigheden, overtuigingen en gedrag (De Galan, 2011 uit Schilt et al., 2013).

Daarnaast is er wetenschappelijk bewijs dat er bij het leren verbindingen in de hersenen worden gemaakt om informatie op te slaan. Deze informatie komt voort uit een ervaring. De hersenen maken hierbij geen onderscheid tussen een werkelijke gebeurtenis of een spel gesimuleerde gebeurtenis. Wanneer de werkelijke situatie zich voordoet kunnen de
hersenen beroepen op de eerder gesimuleerde gebeurtenis.

Het bieden van uitdagingen
Onze escape rooms bieden concrete uitdagingen en hebben we speciaal afgestemd op de leeftijden van de leerlingen. Gaande weg in het spel is er een toenemende moeilijkheidsgraad. Doordat het oplossen van opdrachten en raadsels vaak op verschillende manieren kunnen ervaren de spelers ook keuzevrijheid bij het oplossen van de escape room. Deze keuzevrijheid heeft een positief effect op de motivatie en betrokkenheid van de leerlingen.

Hierbij is er wetenschappelijk bewijs dat er bij het leren verbindingen in de hersenen worden gemaakt om informatie op te slaan. Deze informatie komt voort uit een ervaring. De hersenen maken hierbij geen onderscheid tussen een werkelijke gebeurtenis of een spel gesimuleerde gebeurtenis. Wanneer de werkelijke situatie zich voordoet kunnen de
hersenen beroepen op de eerder gesimuleerde gebeurtenis.

Motivatie en betrokkenheid hoger in een escape room
Het is algemeen bekend dat tijdens spellen de spelers intrinsiek gemotiveerd zijn, wat de leerprestaties vergroot. Zo is het ook bij de escape room in de klas. Door de spannende introductievideo en de fysieke sloten en materialen in het klaslokaal stappen de leerlingen in een andere wereld. En zijn daardoor intern gemotiveerd om dit avontuur op te lossen. Met de tikkende klok op de achtergrond zijn de leerlingen wel genoodzaakt om actief betrokken te zijn en goed samen te werken. Daarnaast kunnen ze hun energie kwijt door actief bezig te zijn met (het vinden van) verschillende voorwerpen. Ideaal om de traditionele lesdag bestaande uit luisteren en zelfstandig werken te breken.
Escape rooms op eigen locatie

Speel overal

Het enige wat nodig is om de escape rooms te spelen is een ruimte, tafel per team en een groot scherm (met geluid). Speel de escape rooms waar jij wil! In elke ruimte op school: in de klas of in de gymzaal.

Grote groep personen om escape room te spelen

De hele klas

Speel de escape rooms in teams van 4-8 personen. Met meer dan 32 escape rooms kun je meer dan 240 leerlingen tegelijkertijd spelen. Ook meer als genoeg om meerdere klassen in een keer te laten mee doen. Ga onderling de strijd aan om de snelste tijd!

speel direct zonder voorbereiding de escape room

Plug & Play

Zet gemakkelijk de escape room boxen binnen 10 minuten op, start de video en speel direct. Met de hele klas, meerdere klassen of in groepjes. Geheel ontzorgt worden? Spelbegeleiding door ons team is mogelijk.

Mysterieuze escape room op locatie

Bekijk en boek direct de escape rooms voor jouw klas

Bekijk escape rooms

De vaardigheden tijdens het spelen van de escape room

In de escape rooms zitten verschillende leerzame elementen waarbij leerlingen kennis op doen, zoals het opdoen van topografische kennis of het uitrekenen van een som. Maar naast kennis opdoen leren leerlingen belangrijkere dingen in een escape room. Namelijk vaardigheden die in de rest van hun studieloopbaan en carrière van pas komen.

Communiceren

De leerlingen dienen goed te overleggen wie welke taken doet, en bij moeilijke puzzels hardop te brainstormen en communiceren.

Zelfregulering

Met behulp van de directe feedback en de vrijheid tot falen (zoals eerder beschreven) kunnen de leerlingen in hun veilige omgeving experimenteren en hun leerproces reflecteren en bijsturen.

Creatief denken

Sommige raadsels en puzzels in de escape room lijken complex en vereisen een andere manier van denken. Daardoor dienen leerlingen letterlijk “out-of-the box” te denken.

Probleem oplossend vermogen

Een mysterie dat opgelost dient te worden in 60 minuten, maar om het mysterie op te lossen dienen verschillende (lastige) puzzels en raadsels opgelost te worden.

Samenwerken

Om het mysterie samen op te lossen dien je elkaars sterktes te gebruiken en goed samen te werken. Alleen dan lukt het om de escape room binnen de tijd op te lossen.

ICT basisvaardigheden

Leerlingen dienen gebruik te maken van verschillende technologie om het mysterie te ontrafelen. Bijvoorbeeld het scannen van QR codes of het gebruik van het internet.

Computational thinking

Ontleed het probleem en gebruik verschillende digitale tools om de puzzel op te lossen. Namelijk alleen dan lukt het om binnen de tijd de escape room in de klas op te lossen.

Informatie vaaridgheden

Een video, gesproken audio berichten, tekst of antwoorden verstopt in de tekst. Spelers dienen de informatie van verschillende bronnen op te nemen en te koppelen aan elkaar.

Media wijsheid

In het vlogmysterie komen leerlingen erachter dat er meer is dan alleen likes en volgers op social media.

Over de kant-en-klare scape rooms in de klas

1
Klaarzetten
Met de handleiding kun je eenvoudig de ontvangen escape room binnen 10 minuten klaarzetten.
2
Spelen
Escape room klaar? Spelen maar! De leerlingen dienen binnen 60 minuten de escape room op te lossen.
3
Retourneren
Volg de handleiding om de escape rooms eenvoudig te retourneren bij een postNL punt bij jouw in de buurt.

Een complete beleving

De unieke kant-en-klare escape room boxen zijn te spelen in elke ruimte op of buiten school. Leerlingen kunnen in teams van 4-8 spelers het avontuur aan gaan om de escape room op te lossen. Deze kant-en-klare boxen bevatten een spannende verhaallijn met bijpassende fysieke attributen zoals fysieke sloten, video’s en gesproken audio fragmenten en meer.

Daarbij komt dat de leerlingen dus niet spelen vanaf een scherm, maar zijn echt met elkaar bezig in de ruimte. Het avontuur laat de leerlingen vergeten dat ze op school zijn. Deze gevoelsmatige andere omgeving biedt hun de gelegenheid om te experimenteren en fouten te maken zonder dat ze hiervoor punten aftrek of een slecht cijfer ontvangen.

Daarom raden we aan om voor de optimale leeropbrengst de teams niet groter dan 6 spelers te maken. Dat maakt de communicatie, en het achteraf reflecteren op de escape room gemakkelijker.

Escape room kinderfeest het vlogmyterie escape room voor thuis escape box voor tieners
Escape room boxen Codekrakers

Welk thema is geschikt voor jouw klas?

Onze escape rooms zijn voor iedereen! Zowel jongens als meisjes van verschillende denkniveaus gaan op in het avontuur. Met meerdere thema’s, en meerdere escape rooms van elk thema bieden we bijna iedere klas een unieke beleving. Daardoor maakt het dus niet uit of je een escape room in de klas voor groep 8 speelt, of klas 1 van de middelbare school. Iedereen kan ervan genieten

Tegelijkertijd of na elkaar spelen (met extra spelrondes)

Je kan met z’n allen tegelijkertijd een escape room spelen of in groepjes na elkaar. Willen jullie met meerdere klassen op school spelen? Dan kunnen de klassen na elkaar dezelfde escape rooms spelen. Zo kunnen jullie met een extra spelronde de escape rooms zelf opnieuw klaarmaken en reduceren jullie de kosten. Of splits de klas op in groepjes en speel dan na elkaar. Dan kunnen de andere leerlingen in de klas hun dagplanning vervolgen.

De escape room duurt maximaal 60 minuten, maar let op. De escape room moet dan nog wel opnieuw klaargezet worden voor de volgende groep. Dit duurt voor 1 persoon (de eerste keer) ongeveer 15 minuten. Met meer personen, of vaste personen die telkens opnieuw opzetten? Dan kan dit nog (veel) sneller!

Escape room voor kinderen op school in de gymzaal
escape room in de klas

Benodigde speelruimte van de escape room in de klas?

In de klas

Afhankelijk van de grote van het klaslokaal, kunnen er vier tot 5 teams tegelijkertijd spelen in de klas. Het enige wat je nodig hebt is:

  • Een tafel per groepje om op te spelen
  • Een digibord/beamer zodat de intro video gezamenlijk bekeken kan worden.
  • Een mobiele telefoon (bij sommige escape rooms)
  • Onze escape rooms van hetzelfde thema

Hierom kan het klaarzetten van de escape room gemakkelijk voor één persoon binnen 10 minuten per escape room.  Mocht het nodig zijn staat er in de handleiding ook het hele verhaal met de antwoorden beschreven zodat de begeleider eventueel hints kan geven wanneer de leerlingen er echt niet uitkomen.

Gymzaal / schoolkantine

Willen jullie op een introductiedag of feestdag met meerdere klassen tegelijkertijd de escape rooms spelen? Dan kan dat in plaats van 4 groepjes per klas ook gezamenlijk in bijvoorbeeld één grote ruimte zoals de schoolkantine, aula of gymzaal! Zorg wel dat de spelers het scherm met de gezamenlijke video kunnen blijven zien en horen. Wil je dat we meedenken met jullie speelruimte en dagplanning? Neem dan contact op.

De escape rooms voor jouw klas 

Vlucht 523

Groep 6 – 8
9 – 12 jaar

Escape room voor thuis Vlucht 5253 Escape box voor kinderfeestjes thuis

Tijdens Vlucht 523 valt plotseling de stroom uit, en laat nou net monteur Bob nog op het vliegveld zijn achtergebleven. Lukt het de kinderen om de stroomkring te herstellen en zo het vliegtuig te repareren?

Het Vlogmysterie

Groep 8 – klas 2
12 – 14  jaar

Escape room voor thuis het vlogmysterie escape box voor kinderfeestjes of in de klas

Tijdens een chalenge van Vlogger Zomaar_Saar raakt Saar vermist. Lukt het de leerlingen om met de Vlogs Saars avontuur door Nederland te volgen? En vind Saar de likes op social media nog steeds zo belangrijk?

Voorhoven’s Vennootschap

Klas 3 – klas 6
14+ jaar

Escape room Voorhoven's Vennootschap voor thuis, volwassenen of in de klas met leerlingen vanaf 14 jaar

In het opgespoorde laboratorium vlucht de dader net weg. Gaandeweg het onderzoek komen de leerlingen erachter dat het om meer gaat dan alleen drugs, daarom is het cruciaal om de dader snel op te sporen!

Mysterieuze escape room op locatie

Meerdere klassen?

Vraag een offerte aan

Deze scholen gingen jou voor

Zakelijke klant codekrakers x ROC
Zakelijke klant codekrakers x Alfa college
Zakelijke klant codekrakers x delagewaard
Zakelijke klant codekrakers x SPO utrecht
Zakelijke klant codekrakers x greijdanus
Zakelijke klant codekrakers x windesheim
Zakelijke klant codekrakers x Yulius
Zakelijke klant codekrakers x tongerlo
Zakelijke klant codekrakers x flierenfuiter
Zakelijke klant codekrakers x de fakke
Zakelijke klant codekrakers x Hogeschool Rotterdam
Zakelijke klant codekrakers x Drenthe college

Vraag een offerte aan

Stap 1 van 2

Wat is de leeftijd van de leerlingen?
Voer een nummer in van 1 tot 1500.
Alle leerlingen tegelijkertijd of in meerdere rondes?
Met hoeveel leerlingen willen jullie de escape rooms spelen?
Voer een nummer in van 25 tot 1500.
In welke plaats willen jullie de escape rooms spelen
Indien de speeldatum bekend is
DD slash MM slash JJJJ
Bijvoorbeeld tijdsplanning, groepssamenstelling, leeftijdsopbouw, vragen of andere opmerkingen.

Kom in contact

Heb je nog vragen over jouw escape room activiteit? Zet ze in de opmerkingen van de offerte, bekijk de veel gestelde vragen onderaan aan de pagina of neem contact met ons op via

info@codekrakers.nl

06-299 291 36

Escape room setting grote groepen | escape boxen

Wat zeggen anderen?

Lees hier wat onze klanten vinden van een escape room voor thuis.

Hanneke en Jos van Adrichem
We hebben twee escaperooms 'Harten 7' ingezet voor een competitie tussen twee teams van onze nieuwe jongerengroep. Een groot succes! Veel plezier gehad. Droeg zeker bij aan de groepsbinding. Heel fijn dat we de escaperooms kant en klaar konden huren. De duidelijke instructie in de doos maakt het mog...
Linda van Dam - Klein
Gemakkelijk klaar te zetten Goed omschreven Leuk met filmpjes en websites Kinderen hebben genoten
Ilona Aan De wiel
Heel goed verzorgd! We hadden 2 spellen, detective de wit en operatie voorhoven. Zelfs met een kleinere ruimte en de attributen niet verstoppen/klaarleggen is het uitdagend om de puzzels op te lossen. Er zit een duidelijke handleiding bij met wat je moet doen voor het spel op te zetten, de oplossing...
Tom De Munck
Aantal escapekisten gehuurd om op school met leerlingen te doen. Leerlingen vonden het hartstikke leuk.

Hoe organiseer je een escape room op school?

Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om een escape room voor je klas te organiseren. Zo kan dat en eerste voor de basisschool van groep 6 tot en met een escape room in de klas voor groep 8. Of ten tweede voor de middelbare school. En dan voor zowel de onderbouw als de bovenbouw.

1. Bepaal hoeveel escape rooms je nodig hebt

Deel het aantal leerlingen door de gewenste teamgrote (Tot 14 jaar maximaal 8 leerlingen, vanaf 14 jaar maximaal 6 leerlingen per groep). En bepaal vervolgens hoeveel teams jullie escape room in de klas telt.

 Bijvoorbeeld met 4 klassen: 120 leerlingen / 6 = 20 teams

2. Bepaal het programma

Willen jullie met heel de klas, of met meerdere klassen tegelijkertijd de escape rooms spelen of spelen jullie in meerdere rondes? Mochten jullie tegelijkertijd willen spelen is per team een escape room nodig, anders is het benodigde aantal escape rooms gedeeld door het aantal rondes dat jullie willen spelen.

In hetzelfde voorbeeld zijn er 20 teams. Stel jullie willen per 2 klassen tegelijkertijd spelen. Dan zijn er 2 rondes van 2 klassen. De eerste 10 teams spelen de eerste ronde terwijl de overige 10 teams een andere activiteit doet of hun reguliere lesprogramma vervolgt.  Dan wordt de escape room opnieuw klaargezet en kunnen de volgende 10 teams de escape rooms spelen.

Stel je werkt met 3 rondes, dan zullen de deelnemers over meerdere activiteiten verspreid worden en heb je zelfs nog minder escape boxen nodig.

3. Kies en reserveer de escape rooms voor grote groepen

Kies welke escape room het beste bij jullie leerlingen passen en vraag de offerte aan of reserveer direct en betaal op rekening.

 

escape room in de klas

4. Zet de escape rooms klaar


Zet de escape rooms gemakkelijk klaar met de eenvoudige handleiding

5. Escape rooms retourneren

Na het spelen worden de attributen weer teruggeplaatst in de box, en de boxen weer geretourneerd bij een PostNL punt of door de escape rooms terug te brengen naar onze afhaal locatie in Drenthe.

Veelgestelde vragen

Hoelang duurt een escape room in de klas?
Voorafgaand aan de escape room is een korte introductie video en daarna dienen de leerlingen binnen 60 minuten de escape room op te lossen. Snelle groepen zullen eerder klaar zijn, anderen nog niet helemaal. Jullie kunnen ervoor kiezen om na de tijd door te spelen. Echter hebben deze groepen de escape room in principe niet gehaald.
Welke escape room past het beste bij mijn klas?
Vlucht 523 is geschikt voor leerlingen van groep 6, 7 en 8.
Het Vlogmysterie is geschikt voor leerlingen van groep 8, klas 1 en klas 2.
Voorhoven's Vennootschap is geschikt voor leerlingen van klas 3 en ouder.

Twijfel je over de keuze, of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op

Wat (voor ruimte) heb ik nodig om de escape rooms te spelen?
Onze escape room boxen zijn in elke ruimte te spelen. Spelen jullie apart van elkaar dan is er een laptop, internetverbinding en tafel nodig (bij sommige thema's ook een smartphone). Mochten jullie met meerdere groepen spelen dan kan dit bijvoorbeeld in de klas. Er is dan geen laptop per escape room meer nodig maar een groot scherm. Zo kunnen alle leerlingen gezamenlijk de introductie video bekijken.
Hoe werkt het spelen van meerdere escape rooms in één grote ruimte zoals een klaslokaal of gymzaal?
Speel met z’n allen dezelfde escape room met meerdere teams in één grote ruimte. Met een groot scherm/beamer (en geluid) kunnen alle spelers samen de introductievideo bekijken en zo tegelijkertijd starten aan het escape room avontuur. Hiermee wordt de onderlinge strijd om de snelste tijd en eeuwige roem nog spannender!

In de zaal dient voor elk team een tafel op kleine afstand van elkaar te staan. Deel de ruimte zo in dat alle teams de video en timer (op het grote scherm) kunnen zien en horen.

Hoe werkt het spelen van de escape rooms in meerdere aparte ruimtes?
Door elke escape room in een aparte ruimte te spelen kunnen de spelers ten eerste niet bij elkaar afkijken. En hoeven de spelers ten tweede niet tegelijkertijd te starten en kunnen jullie eventueel verschillende escape rooms spelen. Let wel op, er is een laptop/tablet nodig per ruimte/escape room om de introductievideo en de timer af te spelen.
Hoe werkt het spelen in meerdere rondes?
Wanneer jullie escape rooms in meerdere rondes spelen kunnen jullie zelf, met eenvoudige instructies de escape room na de eerste ronde opnieuw gereedmaken voor de volgende spelronde.

Elke ronde duurt iets meer dan 60 minuten, het opnieuw gereedmaken van de escape room kan in ongeveer 15 minuten per escape room. Hiermee dien je rekening te houden en dus in jullie tijdsplanning 15-20 minuten tussen de speelrondes over te houden.

Hierdoor zijn jullie minder escape rooms nodig en reduceren jullie de kosten.

Dien je als leraar de leerlingen te begeleiden?
In principe zijn de escape rooms ontwikkelt op het niveau van de kinderen. Ondanks dat kan het natuurlijk altijd voorkomen dat de leerlingen vast lopen op een puzzel of raadsel. Hierom is er per escape room een handleiding meegeleverd met het hele verhaal en de oplossingen. Hierdoor kun je als leraar/onderwijsassistent tips en hints geven aan de leerlingen.
Hoe werkt het klaarzetten van de escape room?
Met een hele eenvoudige handleiding is de escape room eenvoudig voor 1 persoon binnen 10 minuten (per escape room) klaar te zetten.

Mocht je hier geen tijd voor hebben? Bij de 45 minuten variant van de escape room Brandgeheim hebben we de opzettijd met 90% gereduceerd.
Hierdoor is de opzettijd ongeveer 1 minuut per escape room.

Wat kan ik doen om de beleving nog leuker te maken?
Ga mee in het thema van de escape room. Door bijvoorbeeld de klas aan te kleden. Ook kan er een prijsje voor het winnende team gemaakt worden. Of neem ons evenementenpakket. Gemakkelijk en in één keer alles wat je nodig hebt.
Namelijk een rookmachine, bijpassende accessoires, en certificaten voor het winnende team. Hiermee wordt de spelbeleving ontzettend verhoogt en is dan ook aan te raden!
Ook is het evenementenpakket per speelruimte/thema, en daarnaast vooral leuk als jullie met meerdere teams in één ruimte spelen.

Vraag in de offerte naar de kosten.

Mysterieuze escape room op locatie

Wij helpen jou graag verder

Kom in contact

Bronnen van het onderzoek over de voordelen van escape rooms in de klas

Ben je geïnteresseerd in het hele onderzoek, en alle literatuur? Neem dan contact met ons op.

Becker, K. (2021). What’s the difference between gamification, serious games, educational games,
and game-based learning? Academia Letters, Article 209, 1–4. https://doi.org/10.20935/al209

Csikszentmihalyi, M. (1990). FLOW: The Psychology of Optimal Experience. GLOBAL LEARNING
COMMUNITIES 2000. https://mktgsensei.com/AMAE/Consumer%20Behavior/flow_the_psychology_of_optimal_experience.pdf

Hacker, D. J. (2017). The Role of Metacognition in Learning via Serious Games. Advances in GameBased Learning, 19–40. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0513-6.ch002

Mcgonigal, J. (2012). Reality is Broken (1ste editie). Van Haren Publishing.

Schilt, J., Van Nigtevegt, J., Huisman, J. W., Ermers, J., Lute, E., & Teunissen, F. (2013). Serious gaming
(1ste editie). Van Haren Publishing.

Heb je vragen?