escape room in de klas

Escape room voor studenten

Met de kant-en-klare escape room organiseer je eenvoudig een onvergetelijk avontuur voor de studenten. Een leerzame teambuildingsactiviteit vol samenwerking.

 

Vraag direct een offerte aan Over de escape room

Waarom een escape room spelen in de klas?

Collegezaal escape rooms voor studenten

Leer elkaar op een andere manier kennen

Een escape room is een ideale activiteit om studenten op een andere manier met elkaar te laten samenwerken. Tijdens het spelen leren ze communiceren, overleggen en elkaars sterke kanten benutten. Het is een actieve manier van teambuilding waarbij studenten samen doelen bereiken, keuzes maken en onder tijdsdruk oplossingen bedenken.

Onze escape rooms zijn speciaal ontwikkeld om op locatie te spelen, dus gewoon in een lokaal, collegezaal of andere ruimte op school. Met de vele echte materialen, puzzels en opdrachten ontstaat er direct betrokkenheid. Studenten zijn niet digitaal bezig, maar werken echt samen met de fysieke attributen. De mix van doe- en denkpuzzels zorgt ervoor dat iedereen een rol heeft en zijn eigen talent kan laten zien.

Tijdens het spel worden rollen vanzelf zichtbaar. Wie neemt de leiding, wie houdt het overzicht en wie blijft rustig onder druk? Door deze dynamiek leren studenten elkaar beter kennen en ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en probleemoplossend denken.

Introductie activiteit

Deze toegankelijke en interactieve manier om elkaar te leren kennen maakt de escape rooms een erg geschikte activiteit voor in de introductieweken.  Lees hier de ervaring van Hogeschool Utrecht, waar we al meerdere jaren de escape rooms leveren voor de introductieweek.

Let op, wil je onze escape rooms gebruiken voor jullie introductieactiviteit? Organiseer dan op tijd.

De voordelen van escape room op de (hoge)school

Escape rooms in de les bieden een waardevolle aanvulling op het reguliere onderwijs. Studenten leren samenwerken, communiceren en problemen oplossen op een actieve en betrokken manier.  Ook uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken komen de voordelen van een escape room in de leeromgeving nadrukkelijk naar voren.

Voordelen van een escape room spelen in de klas

Motivatie en betrokkenheid hoger in een escape room
Zowel in college's als bij activiteiten is het een uitdaging om alle studenten actief mee te krijgen. De escape rooms bieden een toegankelijke activiteit voor jong en oud. Door de samenwerking in kleinere teams is iedere speler onmisbaar. Dat samen met het competitive element om de snelste tijd zorgt ervoor dat de studenten betrokken en gemotiveerd zijn.
Durf fouten te maken
In een escape room is het niet erg om fouten te maken. Wanneer de code niet goed is, zal het slot niet open gaan en kunnen de spelers een nieuwe code proberen. Dit biedt de studentenvrijheid om nieuwe dingen te proberen en op andere inzichten te komen. Heel anders dan bij een tentamen, waarbij de studenten vooral binnen de kaders dienen te blijven. Ook volgens Hendriksen (2015) kan door het experimenteren in de leeromgeving het leren verdiept en verbreed worden (Schilt et al., 2013).
Directe feedback
De escape room biedt een vorm van directe feedback. Studenten hoeven niet de uitslagen en studiepunten af te wachten. Hebben ze de juiste denkwijze en antwoord? Dan komen ze weer een stap verder in het avontuur. Gaat het slot niet open, dan kunnen de studenten het op een andere manier opnieuw proberen.
Teamdynamiek
De teamdynamiek die ontstaat in bij het oplossen van de escape room maakt het extra leerzaam. Leuk om achteraf te evalueren. Welke student nam de leiding? Wie houdt er van structuur? En hoe gaan de studenten om met fouten? Een leerzaam avontuur
Toegankelijke activiteit
De escape rooms zijn een erg toegankelijke activiteit. Interactief, maar de studenten zijn niet fysiek bezig. Dat je het avontuur kunt aangaan in elke ruimte, niet afhankelijk bent van het weer en het flexibel aan te passen is aan het aantal deelnemers maakt het voor zowel het organiseren als de spelers een toegankelijke activeit.

Daarnaast is er wetenschappelijk bewijs dat er bij het leren verbindingen in de hersenen worden gemaakt om informatie op te slaan. Deze informatie komt voort uit een ervaring. De hersenen maken hierbij geen onderscheid tussen een werkelijke gebeurtenis of een spel gesimuleerde gebeurtenis. Wanneer de werkelijke situatie zich voordoet kunnen de
hersenen beroepen op de eerder gesimuleerde gebeurtenis.

Escape rooms op eigen locatie

Speel overal

Het enige wat nodig is om de escape rooms te spelen is een ruimte, tafel per team en een groot scherm (met geluid). Speel de escape rooms waar jij wil! In elke ruimte: in het lokaal, collegezaal of in de kantine.

Grote groep personen om escape room te spelen

De hele klas

Speel de escape rooms in teams van 4-6 studenten. Speel per opleiding, cluster of met meer dan 400 studenten tegelijkertijd. De studenten kunnen in teams onderling de strijd aangaan om de snelste tijd!

speel direct zonder voorbereiding de escape room

Plug & Play

Zet gemakkelijk de escape room boxen in 5-10 minuten klaar, start de video en speel direct. Met de hele klas, opleiding of cluster. Geheel ontzorgt worden? Spelbegeleiding door ons team is mogelijk.

Mysterieuze escape room op locatie

Bekijk en boek direct de escape rooms voor studenten

Bekijk escape rooms

Over de kant-en-klare scape rooms in het lokaal

1
Klaarzetten
Met de handleiding kun je eenvoudig de ontvangen escape room in 5- 10 minuten klaarzetten.
2
Spelen
Escape room klaar? Spelen maar! De studenten dienen binnen 45, 60 of 75 minuten de escape room op te lossen.
3
Retourneren
Volg de handleiding om de escape rooms eenvoudig te retourneren bij een postNL punt bij jouw in de buurt.

Een complete beleving

De kant-en-klare escape room boxen van Codekrakers zijn ontworpen om op elke locatie te spelen, binnen of buiten de onderwijsinstelling. Studenten werken in teams van vier tot zes personen samen om het mysterie op te lossen. Elke box bevat een spannende verhaallijn met bijpassende fysieke materialen zoals sloten, video’s, geluidsfragmenten, proefjes en andere interactieve elementen.

Door de vele attributen zijn de studenten actief samen bezig in de ruimte.  Ze overleggen, verdelen rollen en kraken de codes. Die fysieke en sociale interactie zorgt ervoor dat ze het gevoel hebben echt even met iets anders bezig te zijn dan de gewone lessen, werk- en hoorcolleges.

Operatie Voorhoven Escape room box voor thuis

Welk thema past bij jouw studenten?

Onze escape rooms zijn geschikt voor iedere groep studenten. Of je nu lesgeeft in het mbo, hbo of aan de universiteit, de spellen sluiten aan bij verschillende niveaus en interesses. Dankzij de afwisseling tussen denk- en doe-opdrachten komt elke student tot zijn recht.

Educatieve escape room

In samenwerking met de politie en Meld misdaad anoniem is Operatie Voorhoven ontwikkelt. Studenten duiken in een realistisch onderzoek waarin ze leren signalen van drugscriminaliteit te herkennen en waar ze dit kunnen melden. Zo komen bijvoorbeeld de echte geuren die vrijkomen bij de productie van drugs terug in de escape room.

Betaal met het CJP budget

Codekrakers is officieel aangesloten bij het CJP als acceptant. Dat betekent dat scholen en studenten met een CJP-pas onze escape rooms eenvoudig kunnen boeken of betalen via CJP. Zo wordt het nog makkelijker om een leerzame en avontuurlijke activiteit te organiseren. Een leuke én toegankelijke ervaring voor mbo- en hbo-studenten.

Tegelijkertijd of na elkaar spelen (met extra spelrondes)

Jullie kunnen met de hele groep tegelijk een escape room spelen, of in kleinere teams na elkaar. Willen jullie met meerdere groepen of klassen aan de slag? Dan kunnen dezelfde escape rooms eenvoudig opnieuw worden gespeeld. Door een extra spelronde toe te voegen en de box zelf opnieuw klaar te zetten, blijven de kosten beperkt.

Ook is het mogelijk om de groep te splitsen. Terwijl één team speelt, kunnen de andere studenten verder met hun eigen planning of opdrachten. Zo past de activiteit gemakkelijk binnen een lesrooster of projectdag.

Onze escape rooms zijn beschikbaar in verschillende speelduur: 30, 45, 60 of 75 minuten. Wie in rondes speelt, houdt er rekening mee dat de box tussendoor kort moet worden gereset. De eerste keer kost dat ongeveer 15 minuten voor één persoon. Met wat ervaring of als meerdere studenten helpen, gaat dat nog een stuk sneller.

Welke speelruimte heb je nodig voor een escape room op school?

In de lokalen

Afhankelijk van de grote van het lokaal, kunnen er vier tot vijf teams tegelijkertijd spelen in de klas. Het enige wat je nodig hebt is:

  • Een tafel per groepje om op te spelen
  • Een digibord/beamer zodat de intro video gezamenlijk bekeken kan worden.
  • Onze escape rooms van hetzelfde thema

Hierom kan het klaarzetten van de escape room gemakkelijk voor één persoon binnen 10 minuten per escape room.  Met de hint- en oplossingsenveloppen kunnen de studenten zelfstandig het avontuur aangaan. Maar je kan het spel ook gemakkelijk begeleiden met de meegeleverde handleiding. Hierin staan alle antwoorden + tijdsindicaties beschreven zodat je als begeleider op het juiste moment een hint kunt geven.

speelruimte escape room voor grotegroep
Escape room voor grote groepen 60 personen Codekrakers

Collegezaal / kantine

Willen jullie op een introductiedag of feestdag met meerdere klassen of opleidingen tegelijkertijd de escape rooms spelen? Dan kan dat in plaats van 4 groepjes per klas ook gezamenlijk in bijvoorbeeld één grote ruimte zoals de kantine, aula of gymzaal! Zorg wel dat de spelers het scherm met de gezamenlijke video kunnen blijven zien en horen. Wil je dat we meedenken met jullie speelruimte en dagplanning? Neem dan contact op.

De escape rooms voor jouw studenten 

Operatie Voorhoven

mbo/hbo
30 of 60 minuten

Operatie Voorhoven Escape room box voor thuis

Na een succesvolle onderschepping komt Burgemeester Landgraaf onder extreme druk te staan. De criminelen eisen geld en zoeken wraak. De studenten gaan undercover en werken samen om het drugslab te ontmaskeren voordat het te laat is. Gaandeweg leren ze meer over kenmerken en signalen om drugslabs in de omgeving te herkennen.

Het Brandgeheim

hbo
45 of 60 minuten

escape room box voor thuis of op locatie voor grote groepen

Na een grote brand in een enorm landhuis is een mysterieuze kist het enige wat nog overgebleven is. De eigenaar van het landhuis is spoorloos en er gaan veel geruchten in de rondte. Aan de studenten om nog één onderzoek te doen, om voorgoed een eind te maken aan het mysterie.

Voorhoven’s Vennootschap

hbo
75 minuten

Escape room box voor thuis Voorhovens Vennootschap

In het opgespoorde laboratorium vlucht de dader net weg. Gaandeweg het onderzoek komen de leerlingen erachter dat het om meer gaat dan alleen drugs, daarom is het cruciaal om de dader snel op te sporen!

Mysterieuze escape room op locatie

Grote groep studenten? Vraag een offerte aan

Vraag een offerte aan

Deze onderwijsinstellingen gingen jou voor

Zakelijke klant codekrakers x ROC
Zakelijke klant codekrakers x Alfa college
Zakelijke klant codekrakers x delagewaard
Zakelijke klant codekrakers x SPO utrecht
Zakelijke klant codekrakers x greijdanus
Zakelijke klant codekrakers x windesheim
Zakelijke klant codekrakers x Yulius
Zakelijke klant codekrakers x tongerlo
Zakelijke klant codekrakers x flierenfuiter
Zakelijke klant codekrakers x de fakke
Zakelijke klant codekrakers x Hogeschool Rotterdam
Zakelijke klant codekrakers x Drenthe college

Vraag een offerte aan

Stap 1 van 2

Wat is de leeftijd van de leerlingen?
Voer een nummer in van 1 tot 1500.
Alle leerlingen tegelijkertijd of in meerdere rondes?
Met hoeveel leerlingen willen jullie de escape rooms spelen?
Voer een nummer in van 25 tot 1500.
In welke plaats willen jullie de escape rooms spelen
Indien de speeldatum bekend is
DD slash MM slash JJJJ
Bijvoorbeeld tijdsplanning, groepssamenstelling, leeftijdsopbouw, vragen of andere opmerkingen.

Kom in contact

Heb je nog vragen over jouw escape room activiteit? Zet ze in de opmerkingen van de offerte, bekijk de veel gestelde vragen onderaan aan de pagina of neem contact met ons op via

info@codekrakers.nl

06-299 291 36

Escape room setting grote groepen | escape boxen

Wat zeggen anderen?

Lees hier wat onze klanten vinden van een escape room voor thuis.

Edith Van der Veeken
We hebben met verschillende teams de escape rooms gespeeld en iedereen vond het super leuk. Ik kan het iedereen aanraden. De escaperooms zijn makkelijk op te zetten. Leuk voor teambuilding, maar ook leuk voor feestjes etc. Aanrader!
Rutger Jansen
Erik en zijn team hebben ons uitstekend geholpen op de afsluiter van onze afdelingsdag. 150 internationale collega's speelden tegelijkertijd in meerdere teams hetzelfde spel. Het zat erg goed in elkaar en de onderlinge strijd maakte het extra leuk. Vooral de goeie communicatie en ruime begeleiding w...
Thomas van der Heijden
Erg tevreden over de escape room van Codekrakers. In totaal hebben ongeveer 100 leerlingen (leeftijd 12-14) het Vlog Mysterie gespeeld. Zij hebben hier ontzettend veel plezier in gehad en wij zullen zeker vaker een escape room huren!
Dagmar Pegels- Duine
Om het schooljaar goed te beginnen, hebben we met leerlingen van vwo 6 escape-boxen gehuurd bij Codekrakers. Alles supergoed geregeld en binnen no time heb je alles klaarstaan om te spelen. Wij hebben 'Voorhovens vennootschap' gespeeld; de materialen waren leuk in het thema en de leerlingen gingen f...
Inge Stekelenburg
Alles zag er goed verzorgd uit. Georganiseerd door een enthousiast team! Wij hebben dit op school gedaan met alle docenten, verschillende teams streden tegen elkaar om de eerste plek.
Lotte Van Drie
Wij speelden de escape room 'Het Brandgeheim' met 8 groepen. Leuke en uitdagende escaperoom. Evenementenpakket gaf leuke extra toevoeging. Goede communicatie met Codekrakers en goede service en levering. Voor ons een top ervaring!
Tom De Munck
Aantal escapekisten gehuurd om op school met leerlingen te doen. Leerlingen vonden het hartstikke leuk.

Hoe organiseer je een escape room op school?

Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om een escape room voor je klas te organiseren. Zo kan dat en eerste voor de basisschool van groep 6 tot en met een escape room in de klas voor groep 8. Of ten tweede voor de middelbare school. En dan voor zowel de onderbouw als de bovenbouw.

1. Bepaal hoeveel escape rooms je nodig hebt

Deel het aantal leerlingen door de gewenste teamgrote (4-6 studenten per team). En bepaal vervolgens hoeveel teams jullie opleiding telt.

 Bijvoorbeeld met 4 klassen: 120 studenten / 6 = 20 teams

2. Bepaal het programma

Willen jullie per groep/klas spelen in rondes, of met de hele opleiding tegelijkertijd? Mochten jullie tegelijkertijd willen spelen is per team een escape room nodig, anders is het benodigde aantal escape rooms gedeeld door het aantal rondes dat jullie willen spelen.

In hetzelfde voorbeeld zijn er 20 teams. Stel jullie willen per 2 klassen tegelijkertijd spelen. Dan zijn er 2 rondes van 2 klassen. De eerste 10 teams spelen de eerste ronde, daarna kan de escape room eenvoudig gereset worden voor voor de volgende ronde.  Door de escape rooms opnieuw te gebruiken besparen jullie kosten.

 

3. Kies en reserveer de escape rooms voor grote groepen

Kies welke escape room het beste bij studenten passen en vraag de offerte aan of reserveer direct en betaal op rekening of via het CJP budget.

 

escape room in de klas

4. Zet de escape rooms klaar


Zet de escape rooms gemakkelijk klaar met de eenvoudige handleiding

5. Escape rooms retourneren

Na het spelen worden de attributen weer teruggeplaatst in de box, en de boxen weer geretourneerd bij een PostNL punt of door de escape rooms terug te brengen naar onze afhaal locatie in Drenthe.

Veelgestelde vragen

Hoelang duurt een escape room in de klas?
Voorafgaand aan de escape room is een korte introductie video en daarna dienen studenten het mysterie op te lossen. We hebben avonturen met een speelduur van 30, 45, 60 of 75 minuten.

Snelle groepen zullen eerder klaar zijn dan de speeltijd, anderen nog niet helemaal. Jullie kunnen ervoor kiezen om na de tijd door te spelen.

Welke escape room past het beste bij mijn studenten?
Voor MBO studenten is Operatie Voorhoven het best passend. Deze escape room biedt meer structuur en is daardoor uitdagend, maar toegankelijker. Voor hogescholen en universiteiten zijn alle escape rooms leuk. Het Brandgeheim en Voorhovens Vennootschap zijn daarbij ook leuke uitdagingen.

Twijfel je over de keuze, of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op

Wat (voor ruimte) heb ik nodig om de escape rooms te spelen?
Onze escape room boxen zijn in elke ruimte te spelen. Spelen jullie apart van elkaar dan is er een laptop, internetverbinding en tafel nodig (bij sommige thema's ook een smartphone). Mochten jullie met meerdere groepen spelen dan kan dit bijvoorbeeld in de klas. Er is dan geen laptop per escape room meer nodig maar een groot scherm. Zo kunnen alle studenten gezamenlijk de introductie video bekijken.
Hoe werkt het spelen van meerdere escape rooms in één grote ruimte zoals een lokaal of kantine?
Speel met z’n allen dezelfde escape room met meerdere teams in één grote ruimte. Met een groot scherm/beamer (en geluid) kunnen alle spelers samen de introductievideo bekijken en zo tegelijkertijd starten aan het escape room avontuur. Hiermee wordt de onderlinge strijd om de snelste tijd en eeuwige roem nog spannender!

In de zaal dient voor elk team een tafel op kleine afstand van elkaar te staan. Deel de ruimte zo in dat alle teams de video en timer (op het grote scherm) kunnen zien en horen.

Hoe werkt het spelen van de escape rooms in meerdere aparte ruimtes?
Door elke escape room in een aparte ruimte te spelen kunnen de spelers ten eerste niet bij elkaar afkijken. En hoeven de spelers ten tweede niet tegelijkertijd te starten en kunnen jullie eventueel verschillende escape rooms spelen. Let wel op, er is een laptop/tablet nodig per ruimte/escape room om de introductievideo en de timer af te spelen.
Hoe werkt het spelen in meerdere rondes?
Wanneer jullie escape rooms in meerdere rondes spelen kunnen jullie zelf, met eenvoudige instructies de escape room na de eerste ronde opnieuw gereedmaken voor de volgende spelronde.

Het opnieuw gereedmaken van de escape room kan in ongeveer 15 minuten per escape room. Hiermee dien je rekening te houden en dus in jullie tijdsplanning 15-20 minuten tussen de speelrondes over te houden.

Hierdoor zijn jullie minder escape rooms nodig en reduceren jullie de kosten.

Dient er een begeleider aanwezig te zijn?
Om de voortgang in het spel te houden zijn er hint- en oplossingsenveloppen aanwezig. Deze mogen op de aangegeven tijden geopend worden. Zo kunnen de studenten zelfstandig spelen. Maar een docent of andere student kan ook het spel te begeleiden met de eenvoudige handleiding.
Hoe werkt het klaarzetten van de escape room?
Met een hele eenvoudige handleiding is de escape room eenvoudig voor 1 persoon binnen 10 minuten (per escape room) klaar te zetten.

Mocht je hier geen tijd voor hebben? Bij de 45 minuten variant van de escape room Brandgeheim hebben we de opzettijd met 90% gereduceerd.
Hierdoor is de opzettijd ongeveer 1 minuut per escape room.

Wat kan ik doen om de beleving nog leuker te maken?
Tover jullie speelruimte om in thema met ons evenementenpakket. Dit is een pakket vol met aankleding passend bij het thema. Denk daarnaast ook aan een rookmachine, sfeerverlichting en een prijs voor het winnende team. Gemakkelijk en in één keer alles wat je nodig hebt.
Namelijk een rookmachine, bijpassende accessoires, en certificaten voor het winnende team. Hiermee wordt de spelbeleving ontzettend verhoogt en is dan ook aan te raden!
Ook is het evenementenpakket per speelruimte/thema, en daarnaast vooral leuk als jullie met meerdere teams in één ruimte spelen.

Vraag in de offerte naar de kosten.

Mysterieuze escape room op locatie

Wij helpen jou graag verder

Kom in contact

Bronnen van het onderzoek over de voordelen van escape rooms in de klas

Ben je geïnteresseerd in het hele onderzoek, en alle literatuur? Neem dan contact met ons op.

Becker, K. (2021). What’s the difference between gamification, serious games, educational games,
and game-based learning? Academia Letters, Article 209, 1–4. https://doi.org/10.20935/al209

Csikszentmihalyi, M. (1990). FLOW: The Psychology of Optimal Experience. GLOBAL LEARNING
COMMUNITIES 2000. https://mktgsensei.com/AMAE/Consumer%20Behavior/flow_the_psychology_of_optimal_experience.pdf

Hacker, D. J. (2017). The Role of Metacognition in Learning via Serious Games. Advances in GameBased Learning, 19–40. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0513-6.ch002

Mcgonigal, J. (2012). Reality is Broken (1ste editie). Van Haren Publishing.

Schilt, J., Van Nigtevegt, J., Huisman, J. W., Ermers, J., Lute, E., & Teunissen, F. (2013). Serious gaming
(1ste editie). Van Haren Publishing.

Heb je vragen?