Waarom een escape room spelen in de klas?
Leer elkaar op een andere manier kennen
Een escape room is een ideale activiteit om studenten op een andere manier met elkaar te laten samenwerken. Tijdens het spelen leren ze communiceren, overleggen en elkaars sterke kanten benutten. Het is een actieve manier van teambuilding waarbij studenten samen doelen bereiken, keuzes maken en onder tijdsdruk oplossingen bedenken.
Onze escape rooms zijn speciaal ontwikkeld om op locatie te spelen, dus gewoon in een lokaal, collegezaal of andere ruimte op school. Met de vele echte materialen, puzzels en opdrachten ontstaat er direct betrokkenheid. Studenten zijn niet digitaal bezig, maar werken echt samen met de fysieke attributen. De mix van doe- en denkpuzzels zorgt ervoor dat iedereen een rol heeft en zijn eigen talent kan laten zien.
Tijdens het spel worden rollen vanzelf zichtbaar. Wie neemt de leiding, wie houdt het overzicht en wie blijft rustig onder druk? Door deze dynamiek leren studenten elkaar beter kennen en ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en probleemoplossend denken.
Introductie activiteit
Deze toegankelijke en interactieve manier om elkaar te leren kennen maakt de escape rooms een erg geschikte activiteit voor in de introductieweken. Â Lees hier de ervaring van Hogeschool Utrecht, waar we al meerdere jaren de escape rooms leveren voor de introductieweek.
Let op, wil je onze escape rooms gebruiken voor jullie introductieactiviteit? Organiseer dan op tijd.
De voordelen van escape room op de (hoge)school
Escape rooms in de les bieden een waardevolle aanvulling op het reguliere onderwijs. Studenten leren samenwerken, communiceren en problemen oplossen op een actieve en betrokken manier. Ook uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken komen de voordelen van een escape room in de leeromgeving nadrukkelijk naar voren.
Voordelen van een escape room spelen in de klas
Daarnaast is er wetenschappelijk bewijs dat er bij het leren verbindingen in de hersenen worden gemaakt om informatie op te slaan. Deze informatie komt voort uit een ervaring. De hersenen maken hierbij geen onderscheid tussen een werkelijke gebeurtenis of een spel gesimuleerde gebeurtenis. Wanneer de werkelijke situatie zich voordoet kunnen de
hersenen beroepen op de eerder gesimuleerde gebeurtenis.
Bekijk en boek direct de escape rooms voor studenten
Bekijk escape roomsEen complete beleving
De kant-en-klare escape room boxen van Codekrakers zijn ontworpen om op elke locatie te spelen, binnen of buiten de onderwijsinstelling. Studenten werken in teams van vier tot zes personen samen om het mysterie op te lossen. Elke box bevat een spannende verhaallijn met bijpassende fysieke materialen zoals sloten, video’s, geluidsfragmenten, proefjes en andere interactieve elementen.
Door de vele attributen zijn de studenten actief samen bezig in de ruimte. Ze overleggen, verdelen rollen en kraken de codes. Die fysieke en sociale interactie zorgt ervoor dat ze het gevoel hebben echt even met iets anders bezig te zijn dan de gewone lessen, werk- en hoorcolleges.
Welk thema past bij jouw studenten?
Onze escape rooms zijn geschikt voor iedere groep studenten. Of je nu lesgeeft in het mbo, hbo of aan de universiteit, de spellen sluiten aan bij verschillende niveaus en interesses. Dankzij de afwisseling tussen denk- en doe-opdrachten komt elke student tot zijn recht.
Educatieve escape room
In samenwerking met de politie en Meld misdaad anoniem is Operatie Voorhoven ontwikkelt. Studenten duiken in een realistisch onderzoek waarin ze leren signalen van drugscriminaliteit te herkennen en waar ze dit kunnen melden. Zo komen bijvoorbeeld de echte geuren die vrijkomen bij de productie van drugs terug in de escape room.
Betaal met het CJP budget
Codekrakers is officieel aangesloten bij het CJP als acceptant. Dat betekent dat scholen en studenten met een CJP-pas onze escape rooms eenvoudig kunnen boeken of betalen via CJP. Zo wordt het nog makkelijker om een leerzame en avontuurlijke activiteit te organiseren. Een leuke én toegankelijke ervaring voor mbo- en hbo-studenten.
Tegelijkertijd of na elkaar spelen (met extra spelrondes)
Jullie kunnen met de hele groep tegelijk een escape room spelen, of in kleinere teams na elkaar. Willen jullie met meerdere groepen of klassen aan de slag? Dan kunnen dezelfde escape rooms eenvoudig opnieuw worden gespeeld. Door een extra spelronde toe te voegen en de box zelf opnieuw klaar te zetten, blijven de kosten beperkt.
Ook is het mogelijk om de groep te splitsen. Terwijl één team speelt, kunnen de andere studenten verder met hun eigen planning of opdrachten. Zo past de activiteit gemakkelijk binnen een lesrooster of projectdag.
Onze escape rooms zijn beschikbaar in verschillende speelduur: 30, 45, 60 of 75 minuten. Wie in rondes speelt, houdt er rekening mee dat de box tussendoor kort moet worden gereset. De eerste keer kost dat ongeveer 15 minuten voor één persoon. Met wat ervaring of als meerdere studenten helpen, gaat dat nog een stuk sneller.
Welke speelruimte heb je nodig voor een escape room op school?
In de lokalen
Afhankelijk van de grote van het lokaal, kunnen er vier tot vijf teams tegelijkertijd spelen in de klas. Het enige wat je nodig hebt is:
- Een tafel per groepje om op te spelen
- Een digibord/beamer zodat de intro video gezamenlijk bekeken kan worden.
- Onze escape rooms van hetzelfde thema
Hierom kan het klaarzetten van de escape room gemakkelijk voor één persoon binnen 10 minuten per escape room. Met de hint- en oplossingsenveloppen kunnen de studenten zelfstandig het avontuur aangaan. Maar je kan het spel ook gemakkelijk begeleiden met de meegeleverde handleiding. Hierin staan alle antwoorden + tijdsindicaties beschreven zodat je als begeleider op het juiste moment een hint kunt geven.
Collegezaal / kantine
Willen jullie op een introductiedag of feestdag met meerdere klassen of opleidingen tegelijkertijd de escape rooms spelen? Dan kan dat in plaats van 4 groepjes per klas ook gezamenlijk in bijvoorbeeld één grote ruimte zoals de kantine, aula of gymzaal! Zorg wel dat de spelers het scherm met de gezamenlijke video kunnen blijven zien en horen. Wil je dat we meedenken met jullie speelruimte en dagplanning? Neem dan contact op.
Na een succesvolle onderschepping komt Burgemeester Landgraaf onder extreme druk te staan. De criminelen eisen geld en zoeken wraak. De studenten gaan undercover en werken samen om het drugslab te ontmaskeren voordat het te laat is. Gaandeweg leren ze meer over kenmerken en signalen om drugslabs in de omgeving te herkennen.
Het Brandgeheim
hbo
45 of 60 minuten
Na een grote brand in een enorm landhuis is een mysterieuze kist het enige wat nog overgebleven is. De eigenaar van het landhuis is spoorloos en er gaan veel geruchten in de rondte. Aan de studenten om nog één onderzoek te doen, om voorgoed een eind te maken aan het mysterie.
Voorhoven’s Vennootschap
hbo
75 minuten
In het opgespoorde laboratorium vlucht de dader net weg. Gaandeweg het onderzoek komen de leerlingen erachter dat het om meer gaat dan alleen drugs, daarom is het cruciaal om de dader snel op te sporen!
Grote groep studenten? Vraag een offerte aan
Vraag een offerte aanDeze onderwijsinstellingen gingen jou voor
Wat zeggen anderen?
Lees hier wat onze klanten vinden van een escape room voor thuis.
Hoe organiseer je een escape room op school?
Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om een escape room voor je klas te organiseren. Zo kan dat en eerste voor de basisschool van groep 6 tot en met een escape room in de klas voor groep 8. Of ten tweede voor de middelbare school. En dan voor zowel de onderbouw als de bovenbouw.
1. Bepaal hoeveel escape rooms je nodig hebt
Deel het aantal leerlingen door de gewenste teamgrote (4-6 studenten per team). En bepaal vervolgens hoeveel teams jullie opleiding telt.
 Bijvoorbeeld met 4 klassen: 120 studenten / 6 = 20 teams
2. Bepaal het programma
Willen jullie per groep/klas spelen in rondes, of met de hele opleiding tegelijkertijd? Mochten jullie tegelijkertijd willen spelen is per team een escape room nodig, anders is het benodigde aantal escape rooms gedeeld door het aantal rondes dat jullie willen spelen.
In hetzelfde voorbeeld zijn er 20 teams. Stel jullie willen per 2 klassen tegelijkertijd spelen. Dan zijn er 2 rondes van 2 klassen. De eerste 10 teams spelen de eerste ronde, daarna kan de escape room eenvoudig gereset worden voor voor de volgende ronde. Door de escape rooms opnieuw te gebruiken besparen jullie kosten.
3. Kies en reserveer de escape rooms voor grote groepen
Kies welke escape room het beste bij studenten passen en vraag de offerte aan of reserveer direct en betaal op rekening of via het CJP budget.
4. Zet de escape rooms klaar
Zet de escape rooms gemakkelijk klaar met de eenvoudige handleiding
5. Escape rooms retourneren
Na het spelen worden de attributen weer teruggeplaatst in de box, en de boxen weer geretourneerd bij een PostNL punt of door de escape rooms terug te brengen naar onze afhaal locatie in Drenthe.
Veelgestelde vragen
Snelle groepen zullen eerder klaar zijn dan de speeltijd, anderen nog niet helemaal. Jullie kunnen ervoor kiezen om na de tijd door te spelen.
Twijfel je over de keuze, of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op
In de zaal dient voor elk team een tafel op kleine afstand van elkaar te staan. Deel de ruimte zo in dat alle teams de video en timer (op het grote scherm) kunnen zien en horen.
Het opnieuw gereedmaken van de escape room kan in ongeveer 15 minuten per escape room. Hiermee dien je rekening te houden en dus in jullie tijdsplanning 15-20 minuten tussen de speelrondes over te houden.
Hierdoor zijn jullie minder escape rooms nodig en reduceren jullie de kosten.
Mocht je hier geen tijd voor hebben? Bij de 45 minuten variant van de escape room Brandgeheim hebben we de opzettijd met 90% gereduceerd.
Hierdoor is de opzettijd ongeveer 1 minuut per escape room.
Namelijk een rookmachine, bijpassende accessoires, en certificaten voor het winnende team. Hiermee wordt de spelbeleving ontzettend verhoogt en is dan ook aan te raden!
Ook is het evenementenpakket per speelruimte/thema, en daarnaast vooral leuk als jullie met meerdere teams in één ruimte spelen.
Vraag in de offerte naar de kosten.
Wij helpen jou graag verder
Kom in contactBronnen van het onderzoek over de voordelen van escape rooms in de klas
Ben je geïnteresseerd in het hele onderzoek, en alle literatuur? Neem dan contact met ons op.
Becker, K. (2021). What’s the difference between gamification, serious games, educational games,
and game-based learning? Academia Letters, Article 209, 1–4. https://doi.org/10.20935/al209
Csikszentmihalyi, M. (1990). FLOW: The Psychology of Optimal Experience. GLOBAL LEARNING
COMMUNITIES 2000. https://mktgsensei.com/AMAE/Consumer%20Behavior/flow_the_psychology_of_optimal_experience.pdf
Hacker, D. J. (2017). The Role of Metacognition in Learning via Serious Games. Advances in GameBased Learning, 19–40. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0513-6.ch002
Mcgonigal, J. (2012). Reality is Broken (1ste editie). Van Haren Publishing.
Schilt, J., Van Nigtevegt, J., Huisman, J. W., Ermers, J., Lute, E., & Teunissen, F. (2013). Serious gaming
(1ste editie). Van Haren Publishing.